1397-09-29 17:03
798
0
59702
مدیر نمایندگی آستان قدس در گلستان خبرداد:

تشرف بیش از 10 هزار محروم گلستانی به حرم مطهر امام رضا(ع)/ اجرای طرح خادمیاران رضوی

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در گلستان، فعالیت های این مجموعه را در راستای طرح خادمیاران رضوی، اعزام زائرین محروم به آستان مقدس رضوی، غذای حضرتی و توزیع بسته های متبرک بین محرومین تشریح کرد.

به گزارش گلستان ما، سیدحسین علوی اظهار کرد: مجموعه آستان قدس رضوی در زمان مرحوم آیت الله واعظ طبسی هم از نظر کمی و هم کیفی، رشد و توسعه خیلی خوبی داشت. بعد از فوت آیت الله طبسی، مقام معظم رهبری شخص خوبی را انتخاب کردند و بعد از آن حکمی را حضرت آقا به تولیت ابلاغ کردند که منشور عملیاتی ما شد.

وی با اشاره به اینکه این منشور در هفت بند تنظیم شده است، افزود: در این ابلاغیه به استفاده بیشتر از این فرصت معنوی، رسیدگی به زائرین خصوصا زائرین محروم، رسیدگی به مجاورین حرم خصوصا مجاورین محروم، ساماندهی موقوفات و رقبه ها، ساماندهی و رونق مجموعه های اقتصادی آستان قدس و گسترش فرهنگ رضوی در سطح کشور و جهان اسلام تاکید شده است.

علوی خاطرنشان کرد: به همین منظور سرزمین جغرافیایی فعالیت های آستان قدس رضوی از حرم و مشهد مقدس، به تمامی نقاط کشور گسترش یافت و دفاتر آستان قدس رضوی در تمامی استان ها و شهرستان ها شکل گرفت.

وی گفت: طبیعتا با گسترده شدن فعالیت ها در سطح کشور، آستان قدس رضوی تنها با بهره گیری از خادمین حرم نمی توانست این اقدامات را دنبال کند لذا طرح خادمیاران رضوی شکل گرفت. افراد بین 20 تا 65 سال می توانند با مراجعه به سامانه خادمیاران رضوی اقدام به ثبت نام کنند و با دفاتر آستان قدس رضوی در استان ها و شهرستان ها در تعامل قرار بگیرند.

وی ادامه داد: افراد در طرح جدید خادمیاران رضوی، تخصص خود را مشخص می کنند و بر اساس نوع تخصصی که دارند، برای آنها کار تعریف می شود. در استان 30 کانون موضوعی مشخص شده و افراد با توجه به تخصصشان در این کانون ها مشغول به همکاری می شوند.

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در گلستان بیان کرد: به طور معمول هر خادم حرم امام رضا(ع) هر هشت روز، یکبار کشیک می دهد ولی در طرح خادمیاران رضوی این موضوع برای شهرستانی ها دیده شده که نیاز به این نوع کشیک ندارند و می توانند در طول سال 12 کشیک در حرم داشته باشند.

علوی تصریح کرد: به منظور تبیین معارف رضوی و کمک و رسیدگی به وضع محرومین، افراد در طرح خادمیاران رضوی باید به صورت هفتگی بخشی از وقتشان را در شهر یا روستا خود به امام رضا(ع) اختصاص دهند و در این زمان حقوق و دستمزدی دریافت نکنند. این کار نیز بر اساس تخصص افراد صورت می گیرد. تنها کسانی که این کار را به صورت مستمر انجام می دهند می توانند از 12 کشیک حرم رضوی بهره مند شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش خادمیاران، گفت: برای خادمیاران رضوی آموزش هایی از جمله آموزش های توجیهی بعد از ثبت نام، حرم شناسی و جنس فعالیت مورد انتظار را ارائه می کنیم.

اعزام بیش از 10 هزار زائر محروم به آستان مقدس رضوی

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی اعزام محرومین با سن بالای 40 سال به مشهد مقدس است. همچنین این افراد نباید حداقل در پنج سال اخیر به مشهد مقدس رفته باشند و محرومیت آنها نیز محرز شود. در هر اعزام 10 درصد از سهمیه برای همراهان زائرین بیمار و دارای کهولت سن در نظر گرفته شده است.

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در گلستان بیان کرد: تاکنون بیش از 10 هزار نفر از محرومین شیعه و سنی استان گلستان به مشهد مقدس اعزام شدند.

توزیع بسته های متبرک بین محرومین

علوی یادآور شد: در طول سال آستان قدس رضوی بسته های متبرکی را در نظر می گیرد که آنها را با همکاری برخی نهاد ها از جمله کمیته امداد و بهزیستی در اختیار محرومین قرار می دهیم. این بسته ها تبرکی است.

وی گفت: ما هیچ محرومی را تحت پوشش قرار نمی دهیم و آستان قدس رضوی هیچ برنامه ای برای این کار ندارد.

هر ایرانی حداقل یک غذای حضرتی

علوی خاطرنشان کرد: همواره مردم و زائرانی که چندین سال به زیارت امام رضا (ع) می رفتند به ما اعلام می کردند که هیچ گاه غذای حرم را نخورده اند. در این راستا آستان قدس تدبیری اندیشیده تا در یک بازه زمانی همه ایرانی ها حداقل یک بار غذای متبرک حضرت را در مهمانسرای حضرت میل کنند.

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در گلستان بیان کرد: مردم می توانند اپلیکیشن رضوان را نصب و هنگامی که وارد مشهد مقدس شدند از طریق این سامانه و با وارد کردن کد ملی خود برای دریافت غذای متبرک حضرتی ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اینکه این سامانه از تابستان امسال راه اندازی شده است، افزود: در این اپلیکیشن همچنین ادعیه منتخب زیارت امام رضا (ع)، نقشه شهر مشهد مقدس، امکان پرداخت اینترنتی و USSD خیرات و نذورات، پخش زنده اینترنتی حرم مطهر رضوی و امکان تعریف گروه همراهان و تعیین محل و زمان برگشت از زیارت وجود دارد.

هم افزایی با سایر مجموعه ها در بخش فرهنگی و اجتماعی

علوی تاکید کرد: آستان قدس رضوی یک بازو از بازوهای نظام جمهوری اسلامی است که می خواهد در کنار سایر بازوهای مقتدر بدنه با ارزش و ولایی و شهید داده انقلاب اسلامی، در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت کند.

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در گلستان خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی قطعا در هم افزایی با سایر مجموعه ها در این بخش فعالیت می کند./ ایسنا

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.